Veřejně prospěšné aktivity 2015

InsightLab » Novinky » Veřejně prospěšné aktivity 2015

Pravidelným finančním podporovatelem obecně prospěšných projektů je jen každý desátý. Ale více než 60 % lidí by bylo ochotných zapojit se jako dobrovolník a věnovat charitativním projektům svůj čas.

Meziroční srovnání

Počty pravidelných či občasných přispěvatelů se v meziročním srovnání příliš nezměnily. Pravidelně podporuje různé prospěšné projekty asi 10 % lidí, téměř polovina populace přispěje jednorázově jednou za čas. Při výběru způsobu, jak příspěvek cílové organizaci poslat, vede u českého národa dárcovská SMS. Tuto formu preferuje přes 70 % přispěvatelů.

Populárním tématem je podle výsledků i věnování vlastního volného času. Této formě podpory prospěšných projektů je nakloněno více než 60 % lidí.

Profil typického dárce

Mezi lidmi, kteří pravidelně podporují obecně prospěšné projekty, jsou více zastoupeny ženy (12 %) než muži (7 %). Periodický příspěvek posílají častěji vysokoškolsky vzdělaní lidé (17 %), než ti s nižším vzděláním (bez maturity jen necelá 4 %). Při porovnání výsledků s rokem 2014 ubylo pravidelných přispěvatelů ve věku 65 let a více (14 % v roce 2014, 7 % v roce 2015). Příležitostně přispívá 26 % lidí a občas 23 %. Imunní ke všem žádostem o příspěvek a podporu zůstává asi 12 % populace, kteří nepřispívají nikdy.

Motivace k daru

Hlavní motivací pro rozhodnutí přispět zůstává jako v roce 2014 mimořádně nešťastná událost a pocit, že solidarita s potřebnými je nutná a že lidé považují za správné ostatním pomáhat. Na tom se shodne více než polovina dotázaných.

Lidi, kteří nikdy na podobné projekty nepřispěli, odrazuje nejčastěji nedůvěra k tomu, že se pomoc dostane opravdu na potřebné místo, nebo nedostatek vlastních finančních prostředků.

Co nás přiměje k daru

Impulsem k tomu, aby se člověk rozhodl obecně prospěšnou aktivitu podpořit, je častěji nějaký osobnější a pravděpodobněji i emocionálnější důvod. 36 % lidí přesvědčí záruka nějakého blízkého člověka (30 % v roce 2014) a 34 % přispěje jednorázovým impulsivním příspěvkem bez delšího plánování (28 % v roce 2014). Snížila se naopak efektivita mediálních kampaní a podpory veřejně známých osobností. Charitativní projekt prezentovaný v médiích podpořilo v roce 2014 až 28 % lidí, o rok později 18 %. A veřejně známá osobnost dokázala přilákat v roce 2014 více než 10 % dárců, o rok později jen 5 %.

Platební metody pro příspěvek

Nově průzkum zkoumal oblíbenost jednotlivých platebních metod. Z výsledků je patrné, že lidé nepreferují pouze jeden ze způsobů. Mezi nejpopulárnější patří jednorázová dárcovská SMS (70 % pravidelných nebo příležitostných dárců). Hotovostní dar na ulici by zvolila jako vhodnou metodu jen asi čtvrtina dotázaných (populárnější je u mladších lidí), radši preferují příležitostný benefiční prodej (63 %). Pro 50 % lidí je ideální formou hotovostní dar v sídle organizace. Pravidelní přispěvatelé používají rádi i trvalý bankovní převod. Téměř 40 % je otevřeno různým internetovým systémům, které urychlí a usnadní převod (Pay sec, Pay pal apod.).

Téměř 77 % dárců se i po přispění dále zajímá o to, jak je jejich příspěvek využitý.

Jak vnímáme velikost daru?

A jak vypadá vlastně představa o příspěvku? Pro více než 60 % lidí znamená „malý příspěvek“ částka 50 – 100 Kč. „Velký příspěvek“ je podobnou většinou vnímána suma 500 – 1000 Kč.

Dobrovolnictví na vzestupu

Novým tématem výzkumu bylo i dobrovolnictví. Podle výsledků průzkumu by bylo až 60 % lidí ochotno věnovat pravidelně každý měsíc část svého volného času obecně prospěšnému projektu. Tak vysoké číslo je překvapující. Více než 43 % by bylo ochotno podobné aktivitě věnovat 3 – 5 hodin za měsíc, a téměř 30 % lidí dokonce 6 – 10 hodin za měsíc.

Infografika

InsightLab-infografika-dobrocinnost-2015Výsledky výzkumu předložila společnost InsightLab, specialista na zákaznické komunity a inovativní výzkum, která metodou internetového výzkumu CAWI monitorovala ochotu a motivaci přispět na veřejně prospěšné aktivity. Výzkum probíhal na jaře 2015 na reprezentativním výběrovém souboru internetové populace starší 15 let. Do výzkumu bylo kvótním výběrem zahrnuto 500 respondentů. Sběr dat proběhl krátce před zemětřesením v Nepálu.

Infografika ke stažení (.png)

Ke stažení: soubor ve formátu .xlsx Dobročinnost_Open_data_2015 (.xlsx).

Licence Creative Commons
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika License.


Co říkají naši klienti

Profesionálně provedený průzkum úzce specializované části trhu nám umožnil podívat se na danou problematiku očima našich stálých i potenciálních klientů. Plánování rozvoje služeb a investic bez křišťálové koule je najednou o dost lehčí.

Zdeněk I., Geoton Praha s.r.o.

Děkujeme společnosti InsightLab za jejich vždy 100% profesionální služby a preciznost zpracování zakázek. Byť jsou naše zadání občas zkouškou možného, vždycky jsme díky InsightLabu dosáhli perfektních výsledků.

Dita L., Czech News Center a.s.

Spolupráce s kolegy z InsightLabu si velmi vážíme. Díky ní se nám totiž spolu daří sbírat unikátní data z oblasti postojů české veřejnosti k dárcovství a souvisejícím tématům. Jedná se o údaje, které v České republice dlouhodobě chybí, a i na jejich základě můžeme dobře mapovat potřeby neziskových organizací a společně tak pracovat na rozvoji českého občanského sektoru.

Klára Š., Fórum dárců

Spolupráce s InsightLab proběhla na výbornou. Těšila nás především vstřícnost, se kterou nám vyhověli i v našich nadstandardních požadavcích. Bylo vidět, že klientova spokojenost je na prvním místě.

Libor P., Senior Holding s.r.o.

Další názory

Novinky e-mailem

Buďte informováni o všech novinkách InsightLab


InsightLab © 2016 - Všechna práva vyhrazena. | Mapa stránek


CZ en