Začínáme s komunitou (1.díl)

InsightLab » Novinky » Začínáme s komunitou (1.díl)

Začínáme s komunitou: Jak tipovat členy?

Pokud se Vaše firma, nebo instituce rozhoduje, zda začít pracovat s výzkumnou zákaznickou komunitou, musí si před spuštěním projektu ujasnit první důležité kroky.

Od začátku je nutné si připomínat, že komunita není jednosměrný marketingový nástroj. Je to spíše motor, který můžeme rozpohybovat a s mírnými zásahy zvenčí potom sledovat, co vše nám může přinést. Je to ideální prostředek pro vytváření nového produktu, získávání nových nápadů k produktu hotovému a k vytváření dalších návrhů ohledně zlepšení služeb.

V první fázi je třeba definovat si cíle komunity, zajistit nutné prostředky, nastavit platformu pro komunitu, rekrutovat členy a ujasnit si, jakou formou budu zkušenosti a poznatky z komunity propojovat s firmou a dalším plánovaným vývojem.

01_ID-10038663

Možnosti rekrutace

Náš hledáček teď zaměříme na proces rekrutace do komunity. Nejde jen o jednorázový proces. Komunitě je nutné v průběhu jejího fungování pravidelně dodávat nové impulsy průběžnou obměnou členské základny.
Pro komunitu s menším počtem členů je možné využít klasické kvalitativní rekrutace. Ale u komunit, kde jsou členové ve stovkách až tisících, přestává být tento způsob finančně efektivní. Je tedy nutné hledat jinou cestu, jak získat do projektu ty správné účastníky. Někdy má provozovatel komunity vlastní databázi zákazníků, kterou je možné využít. Pokud taková možnost není, doporučujeme po úvodním screeningu otestovat požadavky na kreativního člena komunity například pomocí těchto čtyř jednoduchých bodů.

Filtrování vhodných členů

  • Jak se to používá? – je nutné zjistit, jestli má účastník znalosti a zkušenosti ohledně užívání technologií, na kterých je komunita vytvořena. To znamená mít základní počítačovou gramotnost, případně používat tablety a chytré telefony.
  • To jsem nečekal – zásadní je ochota člena sdílet své poznatky a informace. Pokud budou v průběhu projektu požadovány nějaké osobní informace, je dobré o tom informovat účastníky hned v úvodu a nepřipravit jim tak nepříjemné překvapení, které je od účasti odradí.
  • Jak to říct? – pro samotnou diskuzi je nutné, aby členové uměli své představy a nápady uvést do psaného slova. K otestování této schopnosti může pomoci jednoduchá otázka, která může vybízet ke kreativitě, například „Kdybyste mohl/a pozvat na večeři nějakou historickou postavu, která by to byla?“. Podle odpovědí je možné usoudit, jak výřečný a nápaditý autor je.
  • Prosím odpovězte – Na závěr je dobré vybídnout k první reakci. Pokud je člen pasivní a nemá zájem, je lepší zjistit to co nejdříve a jeho místo nahradit někým jiným. Je tedy dobré nechat v posledním kroku rekrutace míč na straně zájemce. K tomu slouží například první přihlášení do komunity v určité časové lhůtě nebo nutnost doplnění profilu. Pokud účastník zůstane pasivní, je možné jej vyřadit.

Rekrutace členů do komunity je důležitá fáze, která zásadním způsobem předurčí její fungování a přínosy. Dalším krokem je pak pečlivá správa a moderace. S nadsázkou můžeme budování fungující komunity přirovnat k trpělivé práci na zahrádce.

Foto: Simon Howden / FreeDigitalPhotos.net


Co říkají naši klienti

Jsme velice vděční, že InsightLab nám nabídla podporu při nastavení evaluačních procesů a zpracování sbíraných odpovědí naších cílových populací. Sledovat dopad naších rozvojových programů ve Středoafrické republice je klíčové, abychom poskytli správně potřebnou, užitečnou a široce přijatelnou pomoc. Navíc, můžeme vždy počítat s příjemným a vysoce profesionálním přístupem celého týmu InsightLabu k řešení naších potřeb, ať v češtině nebo ve francouzštině.

Fabrice Martin, ředitel, SIRIRI o.p.s.

Díky ohromné chuti posouvat hranice a nápadům jak se vypořádat s technologickými výzvami jsme s lidmi z InsghtLabu rozchodili unikátní projekt měření efektivity digitálních kampaní. Moc si ceníme nadšení pro věc, vůli věci rychle dotáhnout a hrozně fajn spolupráci.

Zuzana Bergrová, Chief Executive Officer, Go.Direct s.r.o.

Spolupráce s InsightLab funguje velmi dobře a bezproblémově. Doporučuji.

Jan Dýral, Project Manager, Czech News Center, a.s.

Spolupráce s InsightLab se zatím opírá o jeden projekt … Mohu konstatovat, vstřícný a otevřený postoj agentury ke spolupráci. Obtížnost výběru respondentů byla natolik vysoká, že výběrová kritéria nebyla ve všech případech dodržena. Agentura si přesto s výběrem poradila o poznání lépe než společnosti, s nimiž jsme realizovali podobné výběry v posledním období.

Václav Hradecký, vedoucí oddělení výzkumu a vzdělávání, Český rozhlas

Spolupráci s InsightLab hodnotím velmi pozitivně, po celou dobu jsem jako klient dostával vysoce profesionální přístup společně se vstřícností, a i přes nedostatek času byl dodržen potřebný harmonogram realizace a dodání kvalitně zpracovaného výstupu.

Pavel Novák, Senior Account Director, AMI Communications

S InsightLabem jsme realizovali opakovaně pretesty a posttesty reklamních kampaní a také studie sloužící jako podklady pro nabídková řízení. S přístupem InsightLabu jsme byli my i naši klienti vždy naprosto spokojeni.

Jiří Udatný, Research & Data Director CZ/SK at Mindshare

Profesionálně provedený průzkum úzce specializované části trhu nám umožnil podívat se na danou problematiku očima našich stálých i potenciálních klientů. Plánování rozvoje služeb a investic bez křišťálové koule je najednou o dost lehčí.

Zdeněk Indra, technický ředitel, Geoton Praha s.r.o.

Děkujeme společnosti InsightLab za jejich vždy 100% profesionální služby a preciznost zpracování zakázek. Byť jsou naše zadání občas zkouškou možného, vždycky jsme díky InsightLabu dosáhli perfektních výsledků.

Dita Loudilová, Czech News Center a.s.

Spolupráce s kolegy z InsightLabu si velmi vážíme. Díky ní se nám totiž spolu daří sbírat unikátní data z oblasti postojů české veřejnosti k dárcovství a souvisejícím tématům. Jedná se o údaje, které v České republice dlouhodobě chybí, a i na jejich základě můžeme dobře mapovat potřeby neziskových organizací a společně tak pracovat na rozvoji českého občanského sektoru.

Klára Šplíchalová, ředitelka, Fórum dárců

Spolupráce s InsightLab proběhla na výbornou. Těšila nás především vstřícnost, se kterou nám vyhověli i v našich nadstandardních požadavcích. Bylo vidět, že klientova spokojenost je na prvním místě.

Libor Pokorný, Senior Holding s.r.o.

Další názory

Novinky e-mailem

Buďte informováni o všech novinkách InsightLab


InsightLab © 2017 - Všechna práva vyhrazena. | Mapa stránek


CZ en