Je libo křivou mrkev?

InsightLab » Novinky » Je libo křivou mrkev?

Je možné zajistit, aby počin ve vašem obchodě zaujal celostátní zpravodajství, a to z jiného důvodu, než je skandál nebo problém? Je možné se s minimálními náklady stát předmětem diskuzí marketingových odborníků i řadových zákazníků? Správnou odpověď asi tušíte – možné to je, ale vyžaduje to jistou dávku nápaditosti a kreativity.

Takový kousek se v roce 2014 podařil francouzskému obchodnímu řetězci Intermarché. Diskutovalo se o něm v médiích, v zahraničí a se stejným zájmem reagovali i zákazníci, kteří ochotně nakupovali. Za celým úspěchem stála kampaň, která začala v jediném obchodě řetězce Intermarché. Rozhodli se úplně jiným způsobem pojmout prodej ovoce a zeleniny a dostat na pulty i plody, které nevynikají estetickou krásou, ale chuťově nejsou za krásnějšími kousky o nic pozadu. V rámci kampaně Fruits et légumes moches (Ošklivé ovoce a zelenina) si v oddělení ovoce a zeleniny měli zákazníci možnost vybrat šišaté nebo křivé plody, které byly o 30 % levnější než symetrický a esteticky bezchybný sortiment.

Křivá mrkev taky mrkev

Obchodnímu řetězci se podařilo prodat tisíce tun ovoce a zeleniny, které by jinak vůbec na pult nepřišly, a vedle toho také otevřít téma šetrné spotřeby a plýtvání potravinami. Získali ocenění za inovativní reklamní strategii i nadšené ohlasy zákazníků. Renomé obchodu, který byl ještě krátce před kampaní terčem kritiky za lovení v mořských hlubokých vodách, bylo napraveno.

Českého čtenáře napadne – je možné aplikovat úspěšný nápad a vnést tím do retailu nový vítr? Měla by podobná kampaň ohlas i u českých zákazníků? Zkusili jsme v rámci naší komunity Řekninámto zjistit, jak by se na podobnou akci tvářili zákazníci u nás.

Není nepovedené ovoce a zelenina. To jen někdo vymyslel tento termín. My pěstujeme na zahradě na chalupě obojí a všichni příbuzní se na naše výpěstky jen klepou. A je jim jedno, že je okurka křivá a nemá správnou délku, rajče je trochu šišaté a jablíčko má jen jednu červenou tvářičku. Hlavně že všechno chutná a je čerstvé, “ komentuje diskuze o kráse a ošklivosti členka zákaznické komunity Milena. Pro zákazníky je důležitá cena, ale zajímá je i správná chuť, domácí produkce a chemické ošetřování ovoce a zeleniny.

Mezi lesknoucím se dokonalým zbožím v supermarketu a drahou zeleninou s nálepkou BIO je ale ještě hodně prostoru, jak zákazníky uspokojit.

Na současném stavu nese svůj podíl kombinace více faktorů – zažitá touha podpořená reklamou po dokonalém vzhledu, zvyky nákupčích v obchodních řetězcích, kteří vybírají podle jasných estetických požadavků, i zákazníci, kteří hledají nejkrásnější jablko v regále. Změna by ale byla vítaná, nový způsob prodeje ovoce a zeleniny různého vzhledu by uvítal i Martin: „Pokud by někdo takový funkční systém uměl vymyslet, tak by to určitě bylo skvělé. Těch potravin je opravdu škoda. Takže závěrem, pokud budu mít garanci, že jedinou nevýhodou potraviny je to, že není ´hezká´ a jinak je zcela v pořádku, tak nemám problém ji koupit – třeba do těch salátů, polévek, štrůdlu atd.

Aktuálně se ovoce a zelenina, které vzhledem neodpovídají ideálu krásy, ve většině případů vůbec do obchodu nedostane. Končí na kompostu, nesklizená na stromě nebo rovnou zaoraná na poli. Nečekají ale v obchodě zákazníci, kteří by si rádi zboží koupili? Možná stačí jen správně uchopit nápad a výsledek přinese víc, než zmírnění plýtvání potravinami.

Možná se stačí jen jednoduše zákazníků zeptat.

Nechte si postavit zákaznickou komunitu a další takovýto článek bude již o vás!

Informace o kampani francouzsky:

Informace o kampani anglicky:


Co říkají naši klienti

Spolupráce s InsightLab funguje velmi dobře a bezproblémově. Doporučuji.

Jan D., Project Manager, Czech News Center, a.s.

Spolupráce s InsightLab se zatím opírá o jeden projekt … Mohu konstatovat, vstřícný a otevřený postoj agentury ke spolupráci. Obtížnost výběru respondentů byla natolik vysoká, že výběrová kritéria nebyla ve všech případech dodržena. Agentura si přesto s výběrem poradila o poznání lépe než společnosti, s nimiž jsme realizovali podobné výběry v posledním období.

Václav H., vedoucí oddělení výzkumu a vzdělávání, Český rozhlas

Spolupráci s InsightLab hodnotím velmi pozitivně, po celou dobu jsem jako klient dostával vysoce profesionální přístup společně se vstřícností, a i přes nedostatek času byl dodržen potřebný harmonogram realizace a dodání kvalitně zpracovaného výstupu.

Pavel N., Senior Account Director, AMI Communications

S InsightLabem jsme realizovali opakovaně pretesty a posttesty reklamních kampaní a také studie sloužící jako podklady pro nabídková řízení. S přístupem InsightLabu jsme byli my i naši klienti vždy naprosto spokojeni.

Jiří U., Research & Data Director CZ/SK at Mindshare

Profesionálně provedený průzkum úzce specializované části trhu nám umožnil podívat se na danou problematiku očima našich stálých i potenciálních klientů. Plánování rozvoje služeb a investic bez křišťálové koule je najednou o dost lehčí.

Zdeněk I., Geoton Praha s.r.o.

Děkujeme společnosti InsightLab za jejich vždy 100% profesionální služby a preciznost zpracování zakázek. Byť jsou naše zadání občas zkouškou možného, vždycky jsme díky InsightLabu dosáhli perfektních výsledků.

Dita L., Czech News Center a.s.

Spolupráce s kolegy z InsightLabu si velmi vážíme. Díky ní se nám totiž spolu daří sbírat unikátní data z oblasti postojů české veřejnosti k dárcovství a souvisejícím tématům. Jedná se o údaje, které v České republice dlouhodobě chybí, a i na jejich základě můžeme dobře mapovat potřeby neziskových organizací a společně tak pracovat na rozvoji českého občanského sektoru.

Klára Š., Fórum dárců

Spolupráce s InsightLab proběhla na výbornou. Těšila nás především vstřícnost, se kterou nám vyhověli i v našich nadstandardních požadavcích. Bylo vidět, že klientova spokojenost je na prvním místě.

Libor P., Senior Holding s.r.o.

Další názory

Novinky e-mailem

Buďte informováni o všech novinkách InsightLab


InsightLab © 2017 - Všechna práva vyhrazena. | Mapa stránek


CZ en