Komu se dá ještě věřit?

Vybíráte hotel na dovolenou, restauraci pro pracovní schůzku nebo nové kolo? Podle jakých hodnocení se rozhodujete? Jsou důležitější texty v odborných časopisech a recenze nebo výpovědi dalších zákazníků? Má větší vypovídací hodnotu hodnocení jednoho specializovaného kritika nebo hlas tisíců uživatelů?

V posledním desetiletí se rozvíjí řada platforem, které jsou založeny na hodnocení „z lidu“. Recenze odborného časopisu je nahrazená davem uživatelů, kteří se chtějí vyjádřit. To ale nemusí být vývoj negativním směrem. I zkušený zákazník může být kompetentním recenzentem. Způsob komunikace se změnil, a proto se kritikem může stát každý. Spotřebitel už není jen odkázaný na reklamu, zveřejněnou recenzi nebo doporučení známého. Snadno je možné zjistit, kdo má například podobné požadavky jako já a podle toho sledovat doporučení.S rostoucí interaktivitou názory uživatelů sílí. Na webových stránkách firem běžně najdeme hodnocení neznámých zákazníků místo recenzí z odborných časopisů. Jsou takové názory relevantní? Nepřicházíme o objektivní hodnocení vzdělaného kritika?

Podle všeho se ale tento posun neodehrál ve všech oborech. Server imoderate.com se rozhodl takovou hypotézu ověřit. Podle jednoduché ankety – jak jinak než zákazníků – nabízí přehled, ve kterých oborech vítězí hodnocení zákazník a kde má ještě stále převahu odborník.

Podle výsledků jsou recenze odborníků vyhledávány v oboru technologií a domácích spotřebičů. Hodnocení zákazníků je naopak oceňováno v oblasti pohostinství a v maloobchodu. Nerozhodně zůstal výsledek v hodnocení automobilů.

A co Vy, na koho spíše dáte? Vítězí kritik nebo zákazník? Zkuste si zahlasovat v následující anketě 🙂

Zákazníci se změnili. Jsou vybíraví a rádi doporučují ostatním zboží a služby, se kterými byli spokojeni nebo nespokojeni. Pomůžeme Vám odhalit pravé ambasadory Vaší značky a poradíme jak s nimi pracovat.