Jak nenechat členy usnout? (6.díl)

Online výzkumné komunity jsou stále populárnější metodou, jak efektivně komunikovat se zákazníky. Komunita může mít krásný design, řadu integrovaným funkcionalit, stovky členů… ale nic z toho nezaručí, že přinese užitek a že neupadne brzy do spánkového režimu. Nejzásadnější záležitostí je, aby komunitu tvořili lidi, kteří jsou spontánní, motivovaní a aktivní. Bez nich není komunita opravdovou komunitou.

A jak na to? Tady je několik tipů, které mohou pomoci k tomu, aby komunita přinesla to, co nabízí.

  • Komunita vám může přinést mnoho. Může být vaší kontinuální zpětnou vazbou a cenným zdrojem informací. To ale vyžaduje angažované, aktivní a motivované členy. Manažer komunity musí mít neustále v hledáčku snahu komunitu zlepšovat, zdokonalovat. Zkoušet nové metody, vylepšovat design, aby se účastníci nenudili a byla pro ně komunita stále něčím zábavným a přínosným.Připravte si dlouhodobý plán dění v komunitě – v základních obrysech by měl být aspoň na rok dopředu. Musí zahrnovat hlavní tematické okruhy, kterým se budete věnovat a hlavní způsoby interakce (diskuze, články, quick poll apod.). Zkuste v plánu témat střídat témata atraktivní pro členy a atraktivní pro vaši firmu. Ne vždy se zájmy protínají. Diskuzi by měl vždy předcházet úvod, například na blogu komunity, který téma vysvětlí a přiblíží.
  • Poznejte své členy – nebojte se otevřeně zjistit jejich motivaci a podle toho k vedení komunity přistupujte. Je hlavním motorem finanční odměna nebo lidi rozhýbe představa, že mohou ovlivnit další vizi firmy? Nezapomeňte zjistit, co lidi motivuje.
  • Nesoustřeďte se jen na čísla. Na prvním místě není vždy jen celková odezva členů nebo počet příspěvků v diskuzi. Kvalita často stojí nad kvantitou. Nebojte se volit úzká a specializovaná témata. Týkají se sice jen menší skupiny členů. Ti o nich zas ale mohou vědět vše od A do Z. A také diskutující preferují konkrétní otázky a témata, která se jich týká, než obecný nicneříkající balast.
  • Kouzelné slovo gamifikace – klíčový pojem v online marketingu posledních let. Do aktivit v komunitě musíte vnést zábavní herní prvek. Pro členy pak nebude účast jen povinností, ale i zábavou. Gamifikace zahrnuje mnoho technik a způsobů, které se dají začlenit. Sledujte trendy a nebojte se trochu si pohrát.
  • Respektujte anonymitu a soukromí – pečlivě hledejte kompromis mezi zajištěním soukromí, bezpečím osobních údajů a možností pracovat s důležitými údaji pro analýzu členské základny. Lidé jsou citliví na sdílení svých údajů, raději se sdílí pod přezdívkami, náznakem anonymity.

Garantujeme správu komunity zkušenými manažery s letitou praxí. Naše technologie umožňují prvky gamifikace. Spolu se zákazníky dodáme vašemu podnikání nový impuls.

Foto: Vichaya Kiatying-Angsulee / FreeDigitalPhotos.net